tirsdag 2. oktober 2012

Rydde, vaske, bake, koke....

I morgen skal vi ha stort selskap (18 stk!!) og da må det ryddes, vaskes, lages middag og bake kaker.. Vanligvis pleier vi å styre på med alt som skal gjøres timer før besøket kommer, men for en gangs skyld har vi begynt litt tidligere med forberedelsene. Huset fikk vi ryddet og vasket i går. Utrolig deilig! Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor vi gidder å bruke så mye tid på husarbeid når jeg vet at nesten halve besøket består av barn :) Men det er nå slik at jeg liker å ha litt orden i hjemmet før vi får besøk. Tror ikke jeg er den eneste som tenker slik :) I dag har jeg fått laget kake og senere skal jeg begi meg ut på en kyllingsuppe. Heldigvis har jeg en fantastisk svigerinne som har tilbydd seg å lage foccatia-brød til suppen, i tillegg til at hun vil lage kake. Tusen, tusen takk :) Uten henne hadde jeg ikke kommet meg i seng på denne siden av døgnet :)

Kaken jeg har laget i dag er veldig god. Den heter Verdens beste, men kalles også Kvæfjordkake:




Ingredienser:

Melange
Sukker
egg
melk
hvetemel
bakepulver
mandler
kremfløte
vaniljekrem

Fremgangsmåte:

150 g. melange
150 g. sukker

Røres hvitt

5 eggeplemmer -  1 egg om gangen blandes sammen med melange og sukker.
4 ss melk blandes deretter inn i røren.
150 gr hvetemelk og 1 ts bakepulver blandes sammen før det blandes med resten.

Røren smøres ut på et smurt bakepapir på en langpanne.

5 eggehviter og 200 gr sukker piskes stivt.

Stekes på 160 grader i 30 min.

3 dl kremfløte piskes og blandes med 1 pk. vaniljekrem.

Del kaken i to på midten. Legg kremen oppå halve kakedelen og legg den andre halvdelen oppå kremen. Ca 50 gr. mandler (hakkes eller males) drysses over kaken.

Klar for servering:)

2 kommentarer:

  1. Å den så deilig ut :-) Håper du får en strålende dag idag, og koser deg masse. Krysser fingrene for at du får slappet av, og bli oppvartet litt også, det fortjener du :-)
    Stor klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Linda:) Vi har hatt en veldig fin dag. Nå er det godt å legge beina på bordet og nyte kvelden videre:) Sees plutselig!! Klem

      Slett