tirsdag 15. januar 2013

Hvilket objektiv bør jeg velge?

I flere år har jeg hatt stor interesse av å ta bilder. Etterhvert som årene har gått har jeg hatt et ønske å kjøpe meg ett nytt objektiv, men er veldig usikker på hvilket jeg skal kjøpe. Kameraet jeg har er et Canon 60 D og objektivet er standardobjektivet Canon EFS 18-55 mm. Jeg savner mer zoom og mer lysskarpe bilder.
Hva jeg liker å ta bilder av:
- Naturbilder: på avstand og nært hold
- Bilder av barn.
- Portrettbilder
- Øyeblikksbilder
Det meste med andre ord:)
Jeg har lyst på et objektiv som kan anvendes til det meste; innendørsbilder, så vel som utendørsbilder. Jeg liker godt å ta bilder av barna både på nært hold og på avstand. Siden det er mye aktivitet på dem er det viktig å kunne zoome inn/ut på kort tid. Et fastobjektiv er derfor ikke det ideelle.
Etter at jeg for kort tid siden fikk meg en egen blogg har jeg vært inne og lest på mange blogger. Jeg er imponert over hvor flinke mange er til å ta bilder og hvor skarpe bildene er. Jeg tenker derfor at det er mange der ute som sikkert har god kunnskap om hvilken objektiver som er ideelle til å kunne brukes til det meste.
Noen som har noen tips om hvilken objektiv jeg bør velge?
Håper noen kan hjelpe meg med dette...


3 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg ville valgt 18-200 mm objektiv. Jeg er veldig fornøyd med denne :)
    Lykke til med valget

    Hilsen Solveig

    SvarSlett
  2. Hei :)Takk for kommentar på bloggen, veldig kjekt :) Er grådig stolt over besteforeldra mine <3
    Eg har 18-200 mm objektiv, å det er kanonbra :) Supert til både inne og ute bruk :)
    Kjøper du feks 70-300, egner det seg igrunn ikkje inne i det heletatt :):)
    Håper dette var til hjelp :)

    Klem

    SvarSlett
  3. Takk for svar:)Så bra at dere er fornøyde med det objektivet! For meg er det veldig viktig at det blir gode bilder både inne og ute. Har hørt mye bra om 18-200 mm linsen. Kanskje vi skal prøve ut den :) Tror jeg må skrive det på ønskelisten til bursdagen, selv om det er veeeldig lenge til :)

    SvarSlett